undertheskinDe titel van dit artikel heeft al onmiddellijk meerdere betekenislagen. Het hoofdpersonage in Under The Skin is niemand minder dan Scarlett Johansson, de Amerikaanse actrice die in 2013 door het tijdschrift Esquire werd uitgeroepen tot “meest sexy vrouw ter wereld”. Ze was zelfs de eerste die die eer een tweede keer te beurt viel. Maar het heeft in dit geval ook een meer letterlijke betekenis. Johansson speelt in de film een alien die de vorm aanneemt van een onweerstaanbare vrouw. Wat dat betreft is het een perfecte casting natuurlijk. De schoonheid kan echter ook slaan op de beklijvende beelden van het Schotse landschap waarin de film zich afspeelt.

De knagende afwezigheid van betekenis

Under The Skin slaat dan niet alleen op dat buitenaardse wezen dat de menselijke huls als camouflage gebruikt. Het gaat ook over het onderhuidse onbehagen dat je bekruipt terwijl je het verhaal zin probeert te geven. Want dat is een taak die de regisseur voornamelijk aan de kijker overlaat. Het is een film die bol staat van sfeerschepping maar bewust elke verklarende dialoog uit de weg gaat. We zien Laura – Johansson’s personage – door het Schotse landschap rijden en mannen meelokken in haar busje. Naar het waarom hebben we aanvankelijk het raden. Slechts geleidelijk aan wordt duidelijk dat de betekenis niet van deze wereld is.

De menselijke natuur, en het gebrek daaraan…

De meest bevreemdende scenes zijn die waarin Laura een donkere ruimte inwandelt terwijl ze zich langzaam van al haar kleren ontdoet. De mannen lopen – bijna in trance – achter haar aan en worden daarbij verzwolgen door een zwarte vloeibare substantie. Voor een buitenaards ras maken ze met andere woorden wonderwel gebruik van de eigenaardigheden van de menselijke seksualiteit. Het is letterlijk op een roze wolk lopen zonder daarbij door te hebben dat je voeten de grond niet meer raken. De eigenheid van de menselijke natuur wordt ook belicht in de afwezigheid daarvan. Laura kijkt van korte afstand onbewogen toe hoe een gezin verdrinkt in de zee. Door het contrast met de normale menselijke reactie voel je je als kijker ongemakkelijk bij zo’n scene.

Under The Skin is gebaseerd op een surrealistisch boek van Michel Faber. De Regisseur, Jonathan Glazer kennen we vooral van muziekclips van Radiohead, Blur en Massive Attack. Het is zijn derde bioscoopfilm, na Sexy Beast (2000) en Birth (2004).

 

Tags: , ,