le prix du pardon

Regisseur Mansour Sora Wade heeft met “The Price of Forgiveness” de traditie van de Griot – een Afrikaanse verhalenverteller die de geschiedenis van een dorp of familie mondeling doorgeeft – hooggehouden. Het betreft een mythisch verhaal over het leven in een vissersdorp aan de zuidkust van Senegal. In flashbacks wordt het verteld door de inmiddels bejaarde Amul, die getuige was van het verhaal dat zich heeft afgespeeld.

Le prix du pardon geeft met de intro gelijk de setting aan; een cultuur waarin het werkelijke en het bovennatuurlijke hand in hand bestaan als ​​verklaring van de menselijke waarheid. Wanneer het dorpshoofd na een pijnlijke ziekte sterft, wordt zijn dorp gehuld in een bovennatuurlijke dikke mist. Die mist lijkt te verdampen wanneer zijn zoon Mbanik terugkeert van een zoektocht naar zijn (voorbestemde) leven. Nu in de rol als nieuw dorpshoofd – een rol die hij liever niet aan nam.

Door het dorp wordt Mbanik warm onthaald maar na zijn terugkeer wordt hij vermoord door zijn beste en jaloerse jeugdvriend Yatma. Yatma is verliefd op Mbanik’s vrouw Maxoye. Hoewel Yatma nooit officieel schuldig wordt bevonden verdenkt het hele dorp hem. Yatma vraagt Maxoye vervolgens ten huwelijk en Maxoye stemt in – als straf.

Maxoye is namelijk zwanger van Mbanik’s zoon. Maandenlang wordt Yatma genegeerd door Maxoye, zij verbied hem om haar aan te raken. Yatma wordt verafschuwd door zowel zijn eigen vrouw als het hele dorp. Maxoye bevalt van een zoon, die zij Mbanick noemt – naar zijn biologische vader.

Tot grote verrassing blijkt Yatma een liefdevolle stiefvader. Iemand die zelfs later oprecht berouw toont. Uiteindelijk krijgt Maxoye zelfs een kind van hem. In de ogen van de familie en het dorp blijft Yatma de onbetrouwbare vriend en een happy end hoeft niet te worden verwacht.

Het Westerse publiek zou afgeschrikt kunnen worden door de langzame scènes. In eerste instantie is niet duidelijk wie de hoofdpersonen in de film zijn waarbij het conflict tussen Mbanick, Yatma en Maxoye pas later duidelijk wordt.

En hoewel het acteerwerk niet fantastisch is mag het zeker geloofwaardig genoemd worden. Zij die het geduld weten te behouden zullen toch zeker een indrukwekkende film voorgeschoteld krijgen, waarbij vooral de (on) mogelijkheid tot echte verandering de hoofdrol speelt.

 

Tags: , ,