Domesticas

Vijf dienstmeiden in São Paulo worden gevolgd in de impressionistische film Domesticas. Hun dagelijkse bezigheden worden beschreven maar zeker ook hun verlangens. Wat ze allen gemeen hebben is een diepe haat tegen hun werkgevers, die vreemd genoeg nooit in de film worden getoond.

Terwijl ze allemaal verschillende redenen hebben om in hun huidige rol als dienstmeid te blijven zitten, is de meest voorkomende verklaring dat de vrouwen in die rol werden geboren. De meest diepgaande verklaring van de hele film komt eigenlijk direct naar boven in de eerste scene. Daarin praat een dienstmeid over een lange lijn aan dienstmeiden voor haar, die teruggaat tot de tijd van de slavernij.

De bekroonde Braziliaanse regisseurs Fernando Meirelles en Nando Olival schijnen geen licht op de daadwerkelijk tragische wereld waarin veel van deze Braziliaanse dienstmeiden dagelijks aan blootgesteld staan – daar houden ze het te luchtig voor – maar het zet de kijker wel aan het denken. Hoewel het succesvol is in haar doelstelling om iets van deze “onderklasse” prijs te geven, faalt hun gematigde aanpak in een poging echt overtuigend te zijn.

Omdat het geen eenvoudige film is om naar te kijken mag dat de filmliefhebbers niet weerhouden om hem te zien. Het blijft namelijk een artistiek statement over de omstandigheden waarin deze dienstmeiden zich bevinden. Van huishoudelijke arbeid naar intimiteit naar een realiteit die het meest doet denken aan koloniale slavenarbeid dat toch geworteld lijkt in de Braziliaanse samenleving.

De film won de Beste Cinematografie op het 2001 Recife Film Festival, op datzelfde Filmfestival wonnen de 5 “dienstmeiden” de Best Supporting Actress Award. Ook deelden zij een Best Actress Award op het Ceará Film Festival. Tevens won Moraes de prijs voor beste acteur, Estrela de eerste prijs voor beste mannelijke bijrol en behaalde het de hoogste score op het Natal Film Festival. Op het Cuiabá Film Festival kreeg het een prijs voor beste scenario, beste nieuwkomer en werd  het tevens de beste film bevonden

Tags: , ,