Uit onderzoek van consultancybureau Accenture blijkt dat televisiekijken zijn beste tijd heeft gehad. Wereldwijd lopen kijkers aantallen flink terug en het kijken van video’s en films verschuift steeds meer van de tv naar alternatieve apparaten.

Verschil jongeren en vergrijzing

Uit onderzoek in 24 landen onder 24.000 mensen kwam naar voren dat vooral de jongere generatie steeds minder televisie kijkt. Hoe ouder de consument, des te lager de afname in televisiegebruik. Kinderen tussen de 14 en 17 jaar blijken 33% minder achter de tv zitten. In plaats daarvan kiezen zij liever voor een laptop om programma’s te kijken. In de categorie 18 tot 34 jaar is deze afname 14%. Bij de 35 tot 54 jarigen is de afname 11% en bij de 55+ deelnemers slechts 6%.

leeftijd per apparaat

Klantervaring

Laptops, pc’s, tablets en smartphones worden gebruikt als alternatief voor de tv. Met de gigantische opkomst en mogelijkheden van het internet is het de vraag of televisie en telefonie het weten te overleven.

We zien dit ook terug bij de grote providers die hun aanbod hierop afstemmen. De alles in 1 pakketten die worden aangeboden worden aangepast naar de wensen van de klant en meer gericht op de specifieke doelgroep, zodat het in bijvoorbeeld ook mogelijk is om een abonnement per gezinssamenstelling aan te passen, mede afhankelijk van de vraag naar welke zenders zij willen ontvangen. Zo heeft de alles in 1 dienst Vodafone Thuis, om het keuzeaanbod te vergroten, onlangs een wijziging doorgevoerd waarbij de beschikbare zenders worden verdeeld over verschillende pakketten van de aanbieder.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 87% van de consumenten aan multi-tasken te doen. Met een tweede beeldscherm zoeken zij tijdens het tv kijken bijvoorbeeld informatie over een serie op, of delen op social media wat zij op het moment aan het kijken zijn. De besluitvorming bij belanghebbende bedrijven zal zich dus moeten richten op wat de wens van de consument.

consumenten ergernissne

Apps

Ook kijken steeds meer consumenten – door verbeterde streamdiensten en langere batterijduur - programma’s en films op mobiele apparaten. De kwaliteit van online diensten zijn daarom steeds meer van belang. Een goede internetverbinding, goede laad- en buffertijden, geen storende advertenties of andere verstoringen bij het afspelen zijn zaken waar providers op moeten letten.

Er zijn dan ook apps waarmee je overal tv kunt kijken. Verschillende providers bieden online tv aan waar en wanneer de klant dat wilt. Deze apps zijn te gebruiken op smartphones, tablets of zelfs op een flatscreen. Daarnaast zijn deze apps vaak uitgerust met een pauze knop en links met social media als Twitter en Facebook. Vooral aantrekkelijk voor de jongere generatie – de grootste groep afhakers van de traditionele tv.

De TV verdwijnt zo maar niet

Media en entertainment verandert en daar zal op moeten worden ingesprongen. Consumenten geven volgens het onderzoek aan dat zij voor betere kwaliteit internet en specifiek gerichte apps meer willen betalen, een gat in de markt voor providers. De traditionele tv zal niet zo maar verdwijnen, daarvoor is de markt te groot en zijn de inkomsten te hoog. Maar een bedreiging vormen alternatieve apparaten zeker.

 

Tags: , , ,