Wil je naar de bioscoop, maar kun je niet beslissen of je voor een commerciële film of een arthouse movie wilt gaan? Denk dan vooral goed na waar je het meest voor in de stemming bent. Commerciële films bieden ‘snel’ vermaak, terwijl arthouse films je meestal aan het denken zetten. Terwijl je een commerciële film soms al vergeet als je de bioscoop uitloopt, zal de gemiddelde arthouse film langer beklijven.

Commerciële films, zoals ‘The Hangover‘ en ‘Spiderman‘, zijn gemaakt voor een groot publiek en hebben een duidelijk winstoogmerk. Dat wil niet zeggen dat een goed verhaal niet centraal staat, maar het betekent wel dat de opbrengst bij iedere stap in het maakproces belangrijk is geweest. Commerciële films spelen graag in op de smaak van de massa. Zij zullen dus niet snel een al te controversieel standpunt innemen of een bepaalde doelgroep uitsluiten.

Arthouse films als ‘Love and Other Drugs‘ en ‘Milk‘ hebben hier minder moeite mee. De makers van arthouse kijken allereerst naar de artistieke waarde van de film. Is het een goed, diepzinnig verhaal met meerdere lagen? Heeft de film een politieke, sociale of filosofische boodschap? Welke filmtechnieken en decors zijn het meest geschikt om dit verhaal te vertellen? Dit zijn vragen waar regisseurs en producenten van arthouse films zich mee bezig houden. Arthouse movies zijn vaak zwaarder en vergen meer denkwerk van de kijker dan commerciële films. Na het zien van een geslaagde arthouse film heb je veelal een hoop te verwerken. Het kijken van een arthouse film kan een uitdaging zijn waar je veel voldoening uit haalt. Bovendien is het bekijken van een arthouse film meestal al de moeite waard vanwege de passie voor het medium van de makers. Deze spat bijna altijd van het scherm vanaf de eerste minuut. Als kijker kun je jezelf meestal snel in de wereld van de film verliezen vanwege de intensiviteit van arthouse films.

Heb je een uitgesproken smaak als het op films aankomt, zoek dan eerst informatie op over de film die je wilt bekijken. Ben je een echte filmfanaat, laat je dan eens verrassen door van tevoren niets te lezen over een film.